پرورش دهنده اردك گوشتی | ستاد جهادگران کارآفرین |پرورش اردک|ستادکارآفرینی|جهادگران کارآفرین

پرورش دهنده اردك گوشتی

پرورش دهنده اردك گوشتی

پرورش دهنده اردك گوشتی

مقدمه

پرورش انواعی از پرندگان همانند شترمرغ، بوقلمون، قرقاول و… از این میان پرورش اردک  در بسیاری از نقاط کشور در حال رونق گرفتن است.

بیشترین میزان تولید اردک مربوط به شمال کشور می باشد. اما طرح پرورش اردک را می توان در سراسر کشور اجرا نمود.

ممکن است در ابتدا پرورش اردک سخت به نظر بیاید. اما کسانی که در این زمینه تجربه دارند با نظر شما مخالف هستند. پرورش اردک یکی از شاخه های پر سود پرورش طیور به شمار می رود.

قیمت بالای این پرنده ، عامل عدم استقبال مردم از این گوشت می باشد، دلیل این موضوع کمبود تولید در کشور است. این گوشت بسیار ارزشمند و دارای خواص متعددی است. امروزه با ایجاد زنجیره ای از تولید ، قیمت این پرنده پایین آمده و تهیه ی آن برای عامه مردم راحت تر می باشد.

آموزش پرورش اردک ستاد جهاد کارآفرینی
آموزش پرورش اردک ستاد جهاد کارآفرینی

این گوشت درکشور های عربی خواهان زیادی دارد و می توان به عنوان یک محصول بی نظیر جهت صادرات به آن نگاه کرد.

خوشبختانه در چندسال اخیر استان های فارس ، کرمان ،….حتی شهرستان هایی مانند ورامین دست بکارشده اند و انشالله با رشد و پیشرفت این طرح ، آمار ها رشد قابل ملاحظه ای خواهند داشت.

توجه داشته باشید بحث ما از روی ایده پردازی و ایده آل گرایی نیست، نیازهایست که در حال نمایان شدن است. همه­ ی این اتفاق ها در حال رقم خوردن است همچنان که در آینده ای بسیار نزدیک در صنعت پرورش پرندگان در خاورمیانه حرف اول را خواهیم زد.  ستاد جهاد کارآفرین در نظر دارد با معرفی طرح های نو ، گام موثر در این زمینه بردارد لذا ما با ارگان های ذی ربط جهت اجرای این طرح در کرمانشاه درحال مذاکره و گفتگو هستیم.

آموزش پرورش اردک ستاد جهاد کارآفرینی
آموزش پرورش اردک ستاد جهاد کارآفرینی

 

برتری های  گوشت اردک

*- دارای گوشتی گرم و عدم نیاز به واکسینه شدن و در نتیجه این نوع گوشت مشکل هرمونی نخواهد داشت.

*- پایین بودن هزینه تمام شده تولید به دلیل بی نیازی از تاسیسات و امکانات زیر ساختی

*- کوتاه بودن دوره پرورش و بازگشت سریع سرمایه از مهمترین ویژگیهای پرورش مرغابی است.

*- اردک پرنده­ ای کم توقعی است و در برابر انواع بیماری‌ها مقاومت دارد و برای تغذیه آن می‌توان از ضایعات نان و سبزیجات استفاده کرد.

آموزش پرورش اردک ستاد جهاد کارآفرینی
آموزش پرورش اردک ستاد جهاد کارآفرینی

بازگشت سرمایه در عرض 2 ماه

اردک پرنده ای مقاوم است این امر باعث شده است که از تلفات این نوع پرنده کاهش یابد به گونه ای که این پرنده به واکسن احتیاجی ندارد، این مزیت باعث افزایش سود ، بهره وری بالا و همچنین کیفیت بالای گوشت تولیدی خواهد شد.

در استان های شمالی با توجه به رواج استفاده از گوشت اردک در میان عامه مردم ، صنعت پرورش اردک نسبت به سایر استان ها پیشرو است و یک منبع درآمد بی نظیر به حساب می آید.

معمولا در هر متر مربع می توان ۱۰اردک را پرورش داد. و از حیث مکان و پرورش تعداد بالا ، فرصت بسیار خوبی است که بتوان در جایی هر چند کوچک به پرورش این پرنده اقدام نمود.

وزن یک جوجه اردک حدودا ۴۰ گرمی طی ۶۰ روز به حدود ۲۵۰۰ گرم می رسد، یعنی ۶۰ برابر می شود. به عبارت دیگر هر روز به اندازه وزن اولیه اش به وزنش اضافه می شود. هر پرنده ۱۵۰۰ گرمی طی سال حدود ۲۸۰ تخم تولید می گذارد که وزن هر یک حدود ۶۰ گرم است، یعنی در طول سال حدود ۱۲ برابر وزنش تخم تولید می کند. به عبارت دیگر هر ماه برابر وزنش تخم تولید می کند و هر تخم نیز یک وعده غذای کامل برای انسان محسوب می شود.

آموزش پرورش اردک ستاد جهاد کارآفرینی
آموزش پرورش اردک ستاد جهاد کارآفرینی

سه روش درآمدزایی از اردک

روش اول پرورش اردک

پرورش اردک در دوره های 30 روزه . شالی کاران بزرگترین مشتریان و فروشندگان این پرنده هستند آنها این پرندگان را پرورش می دهند و بعد از برداشت شالی آن ها را در شالی رها می کنند این کار از طرفی باعث شخم کشی زمین می شود و  از طرف دیگر احتیاج زمین به کود را تامین می نماید. و در نهایت پس از بزرگ شدن پرنده ها آن ها را خواهند فروخت.

 

آموزش پرورش اردک ستاد جهاد کارآفرینی
آموزش پرورش اردک ستاد جهاد کارآفرینی

 

روش دوم پرورش اردک و فروش گوشت

یکی از دلایل اصلی پرورش اردک برای استفاده از گوشت آن‌هاست. برای اینکه بتوان از گوشت اردک‌ها استفاده کرد باید حداقل ۳ الی ۴ ماهه باشند و پس از پروار شدن در بازار به فروش خواهند رسید.

آموزش پرورش اردک ستاد جهاد کارآفرینی
آموزش پرورش اردک ستاد جهاد کارآفرینی

روش سوم پرورش اردک فروش جوجه و تخم

روش دیگر ، پرورش اردک‌های مولد است. که پس از گذشت  ۴ الی ۶ ماه آماده تخم گذاری می شوند. برای این کار باید تعداد نر و ماده ها متناسب باشد. و از طرف دیگر باید به تغذیه اردک‌ها در این مدت توجه زیادی شود. بعد از این هم وقتی آماده­ ی تخم‌کشی شدند، تخم‌ها درون دستگاه قرار داده می‌شوند و بعد از تخم درآمدن اردک‌ها، اگر جایی برای نگهداری وجود داشته باشد، می‌توانید آن‌ها را پرورش دهید؛ وگرنه یک‌روزه آن‌ها را بفروشید.

آموزش پرورش اردک ستاد جهاد کارآفرینی
آموزش پرورش اردک ستاد جهاد کارآفرینی

تغذیه­ ی اردک­ ها

به طور معمول خوراک­ هایی که در آب وجود دارد خوراک مورد علاقه­ی اردک­هاست. حتی اگر منشا گوشتی داشته باشد که دیگر چه بهتر. اردک ­ها نیز مانند مرغ­ های خانگی مایلند همیشه در حال خوردن باشند.

جوجه اردک ها از همان ساعات اولیهٔ خروج از تخم، علاقهٔ عجیبی به خوردن غذا از خود نشان می‌دهند . اما با توجه به پرورش این پرنده در نقاط مختلفی که دسترسی به آب محدود است می توان از خوراک­ هایی مانند آردسبوس، پودرشیر، آرد مواد علوفه‌ای و دانه­ ها استفاده کرد. حتی همین مواد را می ­توان به صورت خمیر در اختیار جوجه­ ها قرار داد.

لازم به ذکر است این پرنده رشد بسیار سریعی دارد و جالب است بدانید که بعد از سه الی چهار هفتگی تغذیه آن ها به 2 وعده در روز  کاهش می یابد.

آموزش پرورش اردک ستاد جهاد کارآفرینی
آموزش پرورش اردک ستاد جهاد کارآفرینی

شرایط مناسب در پرورش اردک ­ها

اردک ها علاقه زیادی به آب دارند. همچنین این پرنده ها بسیار سریع با محیط سازگار خواهند شد، لذا این مهم یک امتیاز ویژه به حساب می آید،از این میان مراتع و علفزارهای سرسبز کمبود محیط  آبی را برای آن­ها جبران می کند.

در مورد ساختمان جایگاه و لانه اردک ها شرایط و اصولی که برای مرغداری‌ها باید در نظر گرفته شود عیناً جهت لانه‌های اردک قابل اجرا می‌باشد، منتهی باید در نظر داشت، چون اردک ها عادت دارند تمام مدت شب و روز را در هوای آزاد زندگی کنند لذا باید سعی شود تا حد امکان محوطه‌های محصور ، وسیع و بزرگی را در جلوی هر لانه برای اردک ها اختصاص داد که حیوانات بتوانند در مواقع لزوم از لانه خود خارج شده و در آن قسمت به جست‌ و خیز بپردازند.

آموزش پرورش اردک ستاد جهاد کارآفرینی
آموزش پرورش اردک ستاد جهاد کارآفرینی

خواص گوشت اردک

*- گوشت اردک،‌ گرم‌ترین گوشت در میان گوشت پرندگان اهلی است.

*- مصرف این گوشت برای تقویت کلیه‌ها مناسب است.

*- مصرف این گوشت باعث  افزایش قوای جنسی مطلوب می شود.

*- جگر، بال و بازوهای اردک، خون ساز هستند و باعث کاهش تنگی‌نفس و تپش‌قلب می‌شود.

*- خوردن پیه اردک برای تقویت کلیه‌ها،‌ درمان سرفه، خشکی سینه،‌ سوزش معده بسیار مفید است.

*- مصرف تخم‌ این پرنده هم برای رفع لاغری و تنگی سینه یا برای افرادی که به هر دلیلی دچار خونریزی هستند، توصیه می‌شود.

*- گوشت اردک یکی از مطلوب‌ترین انواع گوشت‌‌ها در میان ماکیان است.

*- این گوشت منبع غنی پروتئین‌‌های با کیفیت بالا، نیاسین، فسفر، ریبوفلاوین، تیامین، آهن، روی، ویتامین ب٦، ویتامین ب١٢، سلنیوم، فولات و منیزیم است.

نمایش بیشتر

‫5 نظرها

  1. خیلی عالی بود ممنون
    من بچه شمالم ولی ۵ساله اومدم کرج خیلی پیگیرم که برگردم و به پرورش طیور مشغول شم انشاا…که بتونم این‌کارو شروع کنم

    1. خواهش میکنم. انشالله که هرچه زودتر بتونید به کار مورد علاقه تون مشغول بشید. اما حتما قبل از اقدام به شروع کسب و کار و هزینه کردن برای تهیه لوازم مورد نیاز ار بازار فروش تون اطمینان حاصل کنید. به عنوان مثال فروش گوشت اردک در شمال کشور از بازار خوبی برخورداره اما در سایر مناطق کشور خیلی از گوشت اردک استقبال نمیشه

  2. سلام و خسته نباشید
    به نظر بنده با توجه به شرایط زندگی و درآمدی مردم بخصوص جوانان که تمایل به ایجاد شغل و کار هستند وظیفه ای خطیر بر دوش گروه های جهادی قرار گرفته و آنهم این است که کسب و کارهایی را با حداقل سرمایه لازم معرفی نمایند
    متشکرم از تمام زحمات بی چشمداشتی که می کشید
    محمدی

    1. سلامت باشید انشاءالله. بله به همین دلیل تیم ما تصمیم به ورود به عرصه اشتغالزایی و بهبود فضای کسب کار ، البته در حد وسع مان گرفت. ما هر لحظه آماده ی همکاری با تمامی گروه های جهادی ، ارگان ها و نهاد های دولتی و غیر دولتی هستیم و با آغوش باز از هر نوع اعلام آمادگی برای گسترش همکاری ها در زمینه ایجاد اشتغال (البته در عمل نه فقط در حرف) استقبال می کنیم.

  3. باسلام/ من چندسالی هست که بازنشسته(البته بتازگی پنجاه ساله شدم^گفتم که سوء تعبیرنشه) شدم ^ ومدت یکسال هست که درحال تحقیق وپژوهش و…. هستم^ باورکنیدخیلی سخته؛هرگونه سوال و…. که ازهرکسی پرسیدم، فقط ازم پول خواستن(میدادم) اما متاسفانه مطالب تکراری و…! لطفا اگر جایی و یا… هست که فعلا،فقط از طریق مقالات تخصصی وپژوهشی وسمینار و….. که بتواند درخصوص پرورش مرغ تخمگذار محلی(گلپایگانی)مرا راهنمایی ویاری کند،که بتوانم بامید خدا و یاری شما ؛شروع بکنم بسیار ممنون میشم^ خواهشا،التماس میکنم،کمکم کنید/تصمیم و عزم جدی دارم،بحدی که تمام سرمایه ام، میگذارم برای اینکار^چون اطمینان کاملِ قلبی به موفقیت دراین کاروحرفه دارم و درخودم میبینم که توانایی بیشتراز اینها دارم/خواهش خواهش خواهش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا